Padlet adalah alat ‘halaman/dinding
maya’ dalam talian di mana pengguna boleh meluahkan pemikiran mengenai topik
pilihan mereka. Ianya seperti sekeping kertas nota, tetapi realitinya hanya di
dalam web. Kegunaan laman web ini bagi pengajaran di dalam kelas adalah sangat
banyak.
Sebenarnya masih ramai tenaga
pengajar yang tidak mengetahui tentang kewujudan Padlet sebagai salah satu
medium mengajar yang menarik. Di sini saya kongsikan beberapa idea yang boleh
dimulakan dengan Padlet bagi peringkat awal:
1. Ulasan
Buku: Bagi bilik darjah yang membuat pembacaan buku seperti subjek yang saya
ajar, iaitu Pendidikan islam. Padlet menawarkan tempat yang hebat untuk para
pelajar untuk berkongsi pendapat mereka. Pelajar boleh memuatnaikkan dan
berkongsi petikan, bertanya soalan, menghantar video dan banyak lagi. Guru
kemudian boleh mengambil halaman yang telah diisi dengan tugasan pelajar dan
membentangkannya di dalam kelas untuk mencetuskan perbincangan bersemuka secara berterusan.
2. Ringkasan
Topik: Berguna untuk mana-mana subjek dari Pendidikan Agama Islam, Matematik ke
Geografi, Padlet boleh membantu guru merumuskan sejumlah besar maklumat dan
membentangkannya dengan cara visual yang menarik. Guru boleh memasukkan teks,
foto, graf dan alat pembelajaran lain dan berkongsi imej dengan pelajar sebelum
sebelum atau selepas P&P berlangsung.
3. Kad
Ucapan Online: Pernahkah seorang penceramah datang untuk berkongsi
pengetahuannya mengenai subjek tertentu? Atau adakah penulis terkenal datang
dan mengulas tentang buku terbarunya? Padlet adalah alat yang hebat untuk
menghantar nota-nota "terima kasih". Setiap pelajar boleh menghantar
mesej ‘terima kasih’ itu secara individu, atau berkumpulan. Anda harus
mencubanya kerana platform ini menawarkan banyak reka bentuk yang menarik dan
alat lain untuk membuat kad ucapan online.
4. Papan
soalan: Pelajar boleh mengakses papan "soalan" dan menghantar
pertanyaan dengan menyertakan nama atau tanpa nama. Guru kemudian dapat membaca
dan menjawab soalan-soalan setiap hari.
5. Pendapat
/ Forum: Pendidik dapat menyiarkan satu topik atau isu tertentu, dan pelajar
boleh berkongsi pendapat mereka mengenai subjek tersebut. Ini adalah satu cara
yang baik untuk mengajar untuk mahir menyusun ayat yang hebat sesuai dengan tugasan subjek
tersebut.
6. Pelajar
juga berpeluang untuk "menulis pada ‘sticker note’ atau nota melekit dan
meletakkannya di halaman Padlet. Padlet membolehkan nota-nota yang melekit itu
mempunyai imej, pautan , video dan boleh didapati dengan praktikal dari
mana-mana peranti yang mempunyai line internet.
BAGAIMANA CARA SAYA MEMBUKA AKAUN
PADLET DAN MENGGUNAKANNYA?
Klik "Daftar" dan daftar jika
anda ingin memiliki akaun anda sendiri.
Klik "Buat Padlet".
Pilih pilihan reka bentuk padlet termasuk
tajuk, perihalan, susun atur, kertas dinding, ikon dan lain- lain dan klik
"Seterusnya" selepas memilih semuanya mengikut keinginan.
Pilih tetapan privasi padlet dan
keistimewaan yang ada akses pengguna lain pada padlet saya.. Klik
"Seterusnya" setelah selesai.
Sekarang klik "Start posting"
dan apabila sudah bersedia untuk memulakan. Klik butang "+" atau klik
dua kali di mana sahaja di padlet untuk memulakan siaran (post). Saya juga
boleh menyeret dan melepaskan fail ke padlet atau tampal dari papan klip.
BAGAIMANA SAYA MENGAPLIKASIKANNYA
KEPADA PELAJAR?
Saya telah memberikan tugasan kepada pelajar-pelajar saya dari Tingkatan 1 Ibnu Rusyd bagi matapelajaran Bahasa Arab. Tugasan tersebut adalah; pelajar perlu membuat lakonan berdurasi kurang dari 10 minit bagi topik-topik berikut:
-
Nombor-nombor (Adad wa Ma’dud)
-
Anggota Badan (al-A’dha’ul Jism)
-
Perkenalan (At-Taaruf)
Lakonan tersebut perlu dibuat secara berkumpulan dan perlu dirakamkan ke dalam bentuk video. Arahan seterusnya ialah, pelajar perlu menghantar video tersebut ke dalam akaun padlet saya. Saya sangat bersyukur kerana pelajar-pelajar ini dapat mengikuti pengajaran saya tentang teknologi Padlet dengan baik. Saya hanya perlu menerangkan tentang penggunaan Padlet dalam beberapa minit, dan mereka boleh melakukannya dengan baik!
.....dan akhirnyaaa...
Keseluruhan pelajar 1 Ibnu Rusyd berjaya
menghantar ke dalam Padlet ustazah Ain sebagai perkongsian ilmu kepada yg lain. Tahniah!!!
Apa yang saya dapat simpulkan ialah, penggunaan Padlet di
dalam pendidikan memberi impak yang sangat baik kepada para pelajar di zaman
abad ke-21 ini. Padlet sememangnya tempat yang bagus untuk mengumpul idea,
berkongsi dan mengubah. Ia seperti laman web yang bernafas hidup. Pengguna
boleh menambah pautan, video YouTube, fail dan imej ke nota Padlet. Mereka
boleh bergerak dan mengaturnya. Moga semakin ramai pendidik yang menggunakan
medium ini sebagai salah satu daya penarik kepada pelajar-pelajar agar dapat
menguasai pembelajaran dengan baik.
Sangat menarik
ReplyDelete