ESEG5033 : INOVASI PENGGUNAAN FACEBOOK UNTUK P&P
PELAJAR SEKOLAH MENENGAH
PELAJAR SEKOLAH MENENGAH
Ramai yang menganggap facebook hanyalah
berperanan sebagai media sosial yang tidak sesuai bagi pembelajaran. Namun
begitu, Facebook bukan sekadar cara untuk kita mencari rakan lama atau belajar
tentang apa yang berlaku waktu lapang, malah ia juga merupakan alat
pembelajaran yang sangat menarik dan luar biasa.
Guru boleh menggunakan Facebook untuk projek
kelas, untuk meningkatkan komunikasi bersama pelajar, dan untuk melibatkan
pelajar dengan teknologi atas talian. Mari teruskan membaca untuk mengetahui
bagaimana kita boleh menggunakan Facebook di dalam bilik darjah , tidak kira
sama ada kita seorang guru, pelajar, pekerja dalam talian, atau penceramah yang
dijemput untuk ke kelas.
IDEA PENGGUNAAN
FACEBOOK BAGI PROJEK KELAS:
Idea berikut adalah titik permulaan untuk
projek kelas yang boleh menggunakan Facebook di dalam kelas:
v Mengetahui dan mengikuti maklumat
mengenai tugasan. Pelajar akan mudah mengikuti perkembangan maklumat yang
berkaitan dengan bahan kursus/ tugasan untuk memastikan maklumat semasa
mengalir.
v Perkongsian ulasan buku. Pelajar
boleh menghantar ulasan buku mereka kepada guru, pelajar kelas dan pelajar lain
untuk dibaca. Sekiranya projek tersebut ingin dirujuk semula, maka pelajar
lebih mudah mengakses kertas kerja masing-masing secara dalam talian.
v Mempelajari bahasa asing. Pelajar
yang belajar bahasa asing boleh berhubung dengan pelajar luar negara secara
berkumpulan atau individu.
v Mengikuti perkembangan berita.
Pelajar boleh mengikuti berita melalui Facebook pada halaman (Page) facebook seperti World News Now
yang menyediakan klip video berita dunia.
v Buat Kumpulan (Group). Guru boleh
membuat kumpulan untuk semua pelajar dalam kelas atau kumpulan belajar dengan
subset pelajar yang lebih kecil yang membolehkan perkongsian maklumat dan berkomunikasi
dengan mudah. Walaupun berkemungkinan ada pelajar yang tidak hadir, tapi dia
masih dapat mengikuti perkembangan mengenai kelasnya di dalam group tersebut.
Saya sangat tertarik dengan penggunaan aplikasi
ini dan telah menggunakannya di dalam kelas Tingkatan 1 Ibnu Sina yang terdiri
daripada anak-anak golongan B40. Baru-baru ini, saya telah meminta mereka untuk
menyelesaikan tugasan membuat video bagi matapelajaran Bahasa Arab. Secara
ringkasnya, proses tersebut berlaku seperti di bawah:
1.
Saya
(Guru) memberi kebebasan kepada pelajar untuk memilih mana-mana tajuk dari
dalam buku untuk diterjemahkan ke dalam lakonan.
2.
Lakonan
tersebut perlu direkod ke dalam bentuk video ringkas (tak lebih dari 10 minit).
Video tersebut perlu dilakukan di dalam kumpulan.
3.
Video
ringkas tersebut perlu dimuatnaik ke dalam Wall Facebook saya (Facebook:
Ustazah Hurul Ain).
4.
Pada
kelas seterusnya, saya menayangkan perkongsian video-video di Facebook itu kepada
semua pelajar kelas 1 Ibnu Sina.
Pada
mulanya, pelajar-pelajar dari Tingkatan 1 Ibnu Sina ini masih lagi belum
mengetahui kegunaan aplikasi Facebook dan masih ramai yang belum menguasai cara
penggunaannya.Saya menunjukkan beberapa langkah yang perlu dilakukan oleh
pelajar, dan memastikan mereka faham dan boleh melakukannya melalui smartphone
masing-masing
Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar
dan pelajar-pelajar saya mudah untuk memahami proses memuatnaik video ke
facebook.Pada kelas yang seterusnya, saya menayangkan video-video tersebut dan semua pelajar kelihatan sangat
teruja dan bersemangat.
Apa yang saya dapat simpulkan di sini,
penggunaan Facebook bagi tujuan pendidikan di sekolah adalah sangat sesuai,
menarik dan membantu pelajar untuk lebih maju dalam dunia teknologi.
Kepentingannya bukan sahaja bagi orang yang menuntut ilmu, tetapi juga kepada
guru, pensyarah, dan semua lapisan masyarakat.
Penggunaan aplikasi yang xasing bagi generasi kita tapi masih boleh dimanfaatkan untuk generasi pelajar-pelajar ni..boleh try nnti ni
ReplyDeleteTerbaik cikgu ni bru PAK 21
ReplyDeleteSemoga para pelajar ni daat gunakan facebook dengan bijak.
ReplyDelete